Kawasaki Kips Owners

FORUM FOR ALL GENERATION OF KAWASAKI KIPS


    Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Share

    cyclope

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by cyclope on Tue Oct 13, 2009 11:37 am

    harap king2 kt sini boleh ajar skill ni Twisted Evil

    carlnain

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by carlnain on Tue Oct 13, 2009 12:03 pm

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kalo tgk pict ni , aku rasa moto tu tergolek kan lepas
    gambar ni d ambil kan bro scratch scratch -sekadar meneka.
    kalo salah tolong betoikan ..... Cool

    aku tgk roda depan dah x selari dgn jalan ........ affraid affraid


    _________________
    Shocked Twisted Evil UnLeAsH ThE MoNstEr EnErGY Twisted Evil Shocked


    Mai buat duit....click n register beb pree je...http://www.catcheye.com.my/?r=92194 carl9-0173380851/0178484768

    Azroy

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by Azroy on Tue Oct 13, 2009 12:45 pm

    carlnain wrote:^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kalo tgk pict ni , aku rasa moto tu tergolek kan lepas
    gambar ni d ambil kan bro scratch scratch -sekadar meneka.
    kalo salah tolong betoikan ..... Cool

    aku tgk roda depan dah x selari dgn jalan ........ affraid affraid

    Biar aku betulkan utk ko Bro Carl.. Motor tu tak tergolek lepas tu.. semasa mengambil turn kita kepakkan sedikit hendle bertujuan untuk memudahkan atau mempercepatkan lagi motor untuk masuk.. sebagai contoh, kalau turn kanan, selepas motor lean lutut dan bontot keluar, kepakkan sedikit hendel kekanan dan sebaliknya untuk turn kiri. jangan terlalu banyak!! bahaya.. sikit je, sesedap rase (agak2 la).. tayar belakang akan slide sedikit.. (Ala2 Drift la).. kalau nak best lagi sambil tu buat half clutch.. hahahaha...

    Skill ni mamat Thailand 2 org tu selalu buat name dia aku tak ingat la.. Raider malaysia pun ade yang buat, kalau tak salah aku Zamri Baba kot name dia.. lupe la puloq.. kalau kita perhatikan, Motor Scrembler pun ade buat.. Skill ni aku baru balajar dari Sifoo Azzo.. pernah buat sekali.. tapi hati tak cukup kering.. mengelepar motor aku siut kat KK.. ternyata aku belum mengenali dan menguasai 100% tentang motor ni..

    Bro Cyclope ni sebenarnya bukan sebarangan orang..

    Kalau silap tolong betulkan.. saya bdk baru belajar..

    lumin

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by lumin on Tue Oct 13, 2009 1:10 pm

    Azroy wrote:
    carlnain wrote:^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kalo tgk pict ni , aku rasa moto tu tergolek kan lepas
    gambar ni d ambil kan bro scratch scratch -sekadar meneka.
    kalo salah tolong betoikan ..... Cool

    aku tgk roda depan dah x selari dgn jalan ........ affraid affraid

    Biar aku betulkan utk ko Bro Carl.. Motor tu tak tergolek lepas tu.. semasa mengambil turn kita kepakkan sedikit hendle bertujuan untuk memudahkan atau mempercepatkan lagi motor untuk masuk.. sebagai contoh, kalau turn kanan, selepas motor lean lutut dan bontot keluar, kepakkan sedikit hendel kekanan dan sebaliknya untuk turn kiri. jangan terlalu banyak!! bahaya.. sikit je, sesedap rase (agak2 la).. tayar belakang akan slide sedikit.. (Ala2 Drift la).. kalau nak best lagi sambil tu buat half clutch.. hahahaha...

    Skill ni mamat Thailand 2 org tu selalu buat name dia aku tak ingat la.. Raider malaysia pun ade yang buat, kalau tak salah aku Zamri Baba kot name dia.. lupe la puloq.. kalau kita perhatikan, Motor Scrembler pun ade buat.. Skill ni aku baru balajar dari Sifoo Azzo.. pernah buat sekali.. tapi hati tak cukup kering.. mengelepar motor aku siut kat KK.. ternyata aku belum mengenali dan menguasai 100% tentang motor ni..

    Bro Cyclope ni sebenarnya bukan sebarangan orang..

    Kalau silap tolong betulkan.. saya bdk baru belajar..

    kalau nak sliding/drifting, bukan kena counter-steer ke?
    e.g.



    err, kalau salah jangan marah ek.. lol!


    _________________






    carlnain

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by carlnain on Tue Oct 13, 2009 1:23 pm

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kalo gambar yg lumin post kat atas ni rasanya memang mcm drif .
    kalo yg bro cyclope post x tau la plak effect dia .
    may b sliding gak la kot..... scratch scratch scratch

    may b yg kat bawah post aku leh comment....... cheers


    _________________
    Shocked Twisted Evil UnLeAsH ThE MoNstEr EnErGY Twisted Evil Shocked


    Mai buat duit....click n register beb pree je...http://www.catcheye.com.my/?r=92194 carl9-0173380851/0178484768

    Azroy

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by Azroy on Tue Oct 13, 2009 1:52 pm

    Aku ni pun sebenarnya ilmu kurang didada.. akupun pening memikirkannye.. hahahahaha.. tapi takpe, aku cube jawab la soalan ko tu Lumin..

    Lumin.. cuba kita perhatikan betul-betul.. hasil dari kedua2 gambar yang ko dan bro Cyclope hantar.. yang mana lebih cepat keluar turn? yang mana lebih selamat? gambar ko ke gambar bro Cyclope? ape yang aku faham hasil dari gambar yang ko hantar, turn kanan tapi dia counter steering menyebabkan motor akan lebih kekiri dan terkeluar dari attacking line.. aku pikir mungkin rider tu buat camtu pasal motor masuk terlalu awal kot.. ni sekadar pendapat aku.. kalau salah, mintak ampun banyak2.. akupun tak habis lagi menuntut ilmu dari Wak Azzo.. hehehehe..

    lumin

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by lumin on Tue Oct 13, 2009 2:14 pm

    Azroy wrote:Aku ni pun sebenarnya ilmu kurang didada.. akupun pening memikirkannye.. hahahahaha.. tapi takpe, aku cube jawab la soalan ko tu Lumin..

    Lumin.. cuba kita perhatikan betul-betul.. hasil dari kedua2 gambar yang ko dan bro Cyclope hantar.. yang mana lebih cepat keluar turn? yang mana lebih selamat? gambar ko ke gambar bro Cyclope? ape yang aku faham hasil dari gambar yang ko hantar, turn kanan tapi dia counter steering menyebabkan motor akan lebih kekiri dan terkeluar dari attacking line.. aku pikir mungkin rider tu buat camtu pasal motor masuk terlalu awal kot.. ni sekadar pendapat aku.. kalau salah, mintak ampun banyak2.. akupun tak habis lagi menuntut ilmu dari Wak Azzo.. hehehehe..

    biasanye depa akan drift bila guna teknik fast in fast out. diorang kena counter-steer untuk bagi moto jadi straight balik, tapi tak boleh counter kuat sangat sebab akan ade whiplash effect.. Shocked kalau counter-steer, moto akan jadi tegak, tapi kalau motor yang bro cyclope post tu, moto nampak macam dah over lean.. Evil or Very Mad ni aku jumpa video yang tunjuk drifting/sliding..



    _________________






    sepat

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by sepat on Tue Oct 13, 2009 3:39 pm

    hail to the slide king!! boleh la bwk ilmu ni pi trek day.. leh hamba pacal yg hina ini belajar dari otai2 semua.... cheers

    azzo

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by azzo on Tue Oct 13, 2009 3:53 pm

    Gambar cyclops post tu king kurt jatuh lowside sebab push gilar gilar tayar fdr

    gambar lumin tu pulak drifting sebab dia counter steer

    counter steer sebenarnyer bila kita corner kanan kita tolak(push handle belah kanan)

    koner kiri kita push handle kiri

    maknanya berlawanan dengan corner tu

    sentiasa push the inside handle

    ni effect push and pull,push inside pull outside handle

    biasa kalau baru baru nak belajar leper sampai je kat corner kita akan jadi konpius tangan mana nak guna masa masuk corner tu,tu yang jadi mengelepar dan trus jadi tank slap

    praktis makes perfect

    kepada sesiapa yang nak masuk trek nanti belajar dulu sikit sikit teori dan juga flags kalau tak tak guna masuk pun.takde improvement


    Aku rasa elok kita bukak satu galeri baru dan bukak perbincangan mengenai teknik meleper dalam tu,satu gambar dan komen komen sekalian,ni kita duk SL kat tempat orang ni

    mira_buruk

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by mira_buruk on Tue Oct 13, 2009 4:37 pm

    Sokong sifu Azzo....

    apa kata Sifu aje yg buka dgn pembuka topik di samping pembuka kata yg terindah selain dr SL

    Azroy

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by Azroy on Tue Oct 13, 2009 5:17 pm

    adeh.. aku fening.. fening..fening.. drunken drunken drunken hahaha.. anyway, yang aku tahu kalau coner kanan kepak atau tolak hendel kanan kalau kiri kepak atau tolak hendel kiri.. maaflah.. saya budak baru belajo.. yang buruk dari saya sendiri..

    mira_buruk

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by mira_buruk on Tue Oct 13, 2009 5:27 pm

    Takpe Atok.... nnt kita sama2 belajo dr Sifu2 yg ade
    belajo bukan untuk tunjuk sapa terer ke apa
    kita belajo supaya kita dpt kepuasan dr sendiri selain tidak menganggu rider lain bile kita main koner terutama kat trek.....

    Bulan 11, 2009 ade Trek Day.... jom kita layan ramai2 sama2 sambil Sifu Azzo guide


    p/s : Yahhh ampun Kurt... den takde niat nak bloking ko..... blue flag kuar time den ambik side... apa pun tunjuk ajar mu itu akan den praktikkan... di samping nasihat @ tunjuk Sifu2 di sini...

    Azroy

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by Azroy on Tue Oct 13, 2009 5:45 pm

    Pergh.. PENUNGGU KELAWANG (KURT) Pun lepak sini ke?? ummannggaaiii... sogan den..

    For Info, Artikal yang pening-pening tadi aku dah ubahkannya disini.. so berilah comen2 yang bernas anda di sini.. bolehlah kita sama2 belajar.. TQ..

    mira_buruk

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by mira_buruk on Wed Oct 14, 2009 11:53 am


    - fokus pada tempat yg di tuju


    - posisi badan dan lutut


    - posisi kepala, badan, kaki kanan & kaki kiri....

    lumin

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by lumin on Wed Oct 14, 2009 1:28 pm

    saya ade soalan bodo nak tanya sket..
    1. Ape guna kita cecah lutut kat jalan? kalau tak cecah maknanye tak cukup laju ke?
    2. Kalau rider rendah dan dah cecah lutut time korner, bukankah dia lebih susah untuk naik balik atas seat berbanding rider yang lebih tinggi/panjang kaki?


    sorry, saya budak baru nak belajar... lol!


    _________________






    mira_buruk

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by mira_buruk on Wed Oct 14, 2009 1:44 pm

    Soalan yg ditanya tu bukan soalan bodoh... melainkan kalo dah anggap bodoh... so

    Sekadar membantu dr pengalaman sendiri dan org2 yg berpengalaman, untuk lebih kepastian sila merujuk terus Sifu2 Kips di sini...

    1. Cecah lutut tu saje2 pun ade, ade org cecah tapak tangan pun ade... saje2 ler tu. Senang cite.... belum tentu cecah tu dah cukup laju, lebih kepada guide center of graviti masa kita ambik koner.... itu pada den... ( sila rujuk pakar utk 100% kepastian )... bukan semua koner perlu cecah lutut... so leh faham kot tujuan cecah lutut... tp AWAS.. jgn cicah sup lutut lak

    2. Semua tu bergantung gak pada graviti @ ketinggian posisi duduk kat moto tu... dan lain2 part yg ade sangkut paut, ketinggian footpeg, mono, fork.... Kecik beso org tu tak jadi masalah... bergantung pada skill juga... kalo moto siap pasang lampu blink2 pun boleh.... cuma jgn tangan panjang aje...... ...
    sori kalo ter SL lak...

    mira_buruk

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by mira_buruk on Wed Oct 14, 2009 2:25 pm


    - Perhatikan kedudukan punggung..... tidak berada kat sit pun... coz skill masing2 tak sama. Skill ni kalo tak silap, mungkin rider bertujuan utk menarik moto semakin ke dalam rapat ke apex kiri masa turn 5... ( betul tak sifu ? )
    aisey pic kuar separuh aje....

    azzo

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by azzo on Wed Oct 14, 2009 4:51 pm

    Ni semua pasal nak rendah kan centre of graviti(cg)

    Bila cg rendah,motor akan lebih stabil,dan jika terjatuh pun jarak badan kita ngan jalan adalah sejengkal(tak jauh,kurang sikit kecederaan

    kalau bawak stail kapal layar,badan tinggi motor rendah,peluang nak sagat footpeg,tongkat tinggi dan jatuh lagi jauh

    Bila kita meleper dan letakkan lutut kat jalan tu sebenarnya macam satu guide berapa banyak kita boleh lean lagi,sagat dan tutup lutut rendahkan lagi motor untuk masuk turn tu dengan lebih laju dan selamat.

    Dan jangan lupa bila kita tengah meleper sebenarnyer fork depan dan mono dah tak berapa main sangat,fork ngan mono cuba berguna semasa motor dalam keaadaan tegak(upright).Semasa keaadaan lean yang berguna adalah chassis flex dan juga tyre flex

    bila leper gryoscopic effect akan cuba melempar kita keluar(kalau corner kiri dia nak lempar kita kekanan,korner kanan dia nak lempar kiri,jadi bila kita lean body dan membantu graviti(sebab graviti akan cuba tarik kita kedalam) kita akan lebih stabil

    Panjang lebar,harap paham,tak paham lagi meh praktical ngan aku,hehehe,aku dapat ni pun dari buku buku yang dibaca,dan juga pemerhatian pada sifu sifu yang ada.

    kalau salah betulkan,kita semua nak belajar sunny Basketball

    eman_92

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by eman_92 on Wed Oct 14, 2009 5:05 pm

    azzo wrote:Ni semua pasal nak rendah kan centre of graviti(cg)

    Bila cg rendah,motor akan lebih stabil,dan jika terjatuh pun jarak badan kita ngan jalan adalah sejengkal(tak jauh,kurang sikit kecederaan

    kalau bawak stail kapal layar,badan tinggi motor rendah,peluang nak sagat footpeg,tongkat tinggi dan jatuh lagi jauh

    Bila kita meleper dan letakkan lutut kat jalan tu sebenarnya macam satu guide berapa banyak kita boleh lean lagi,sagat dan tutup lutut rendahkan lagi motor untuk masuk turn tu dengan lebih laju dan selamat.

    Dan jangan lupa bila kita tengah meleper sebenarnyer fork depan dan mono dah tak berapa main sangat,fork ngan mono cuba berguna semasa motor dalam keaadaan tegak(upright).Semasa keaadaan lean yang berguna adalah chassis flex dan juga tyre flex

    bila leper gryoscopic effect akan cuba melempar kita keluar(kalau corner kiri dia nak lempar kita kekanan,korner kanan dia nak lempar kiri,jadi bila kita lean body dan membantu graviti(sebab graviti akan cuba tarik kita kedalam) kita akan lebih stabil

    Panjang lebar,harap paham,tak paham lagi meh praktical ngan aku,hehehe,aku dapat ni pun dari buku buku yang dibaca,dan juga pemerhatian pada sifu sifu yang ada.

    kalau salah betulkan,kita semua nak belajar sunny Basketball
    bile nak turun klawang lagi??? boleh bertapa atas moto nuntut ilmu dari datuk paduka Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

    azzo

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by azzo on Wed Oct 14, 2009 5:11 pm

    eman_92 wrote:
    azzo wrote:Ni semua pasal nak belajar sunny Basketball
    bile nak turun klawang lagi??? boleh bertapa atas moto nuntut ilmu dari datuk paduka Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

    ko aku bagi special treatment,sehari lepas habis exam spm,huah huah haua Laughing

    mira_buruk

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by mira_buruk on Wed Oct 14, 2009 5:21 pm

    azzo wrote:Ni semua pasal nak rendah kan centre of graviti(cg)

    Bila cg rendah,motor akan lebih stabil,dan jika terjatuh pun jarak badan kita ngan jalan adalah sejengkal(tak jauh,kurang sikit kecederaan

    kalau bawak stail kapal layar,badan tinggi motor rendah,peluang nak sagat footpeg,tongkat tinggi dan jatuh lagi jauh

    Bila kita meleper dan letakkan lutut kat jalan tu sebenarnya macam satu guide berapa banyak kita boleh lean lagi,sagat dan tutup lutut rendahkan lagi motor untuk masuk turn tu dengan lebih laju dan selamat.

    Dan jangan lupa bila kita tengah meleper sebenarnyer fork depan dan mono dah tak berapa main sangat,fork ngan mono cuba berguna semasa motor dalam keaadaan tegak(upright).Semasa keaadaan lean yang berguna adalah chassis flex dan juga tyre flex

    bila leper gryoscopic effect akan cuba melempar kita keluar(kalau corner kiri dia nak lempar kita kekanan,korner kanan dia nak lempar kiri,jadi bila kita lean body dan membantu graviti(sebab graviti akan cuba tarik kita kedalam) kita akan lebih stabil

    Panjang lebar,harap paham,tak paham lagi meh praktical ngan aku,hehehe,aku dapat ni pun dari buku buku yang dibaca,dan juga pemerhatian pada sifu sifu yang ada.

    kalau salah betulkan,kita semua nak belajar

    Kalo tak, takan di gelar Dato Paduka atau SIFU....
    ini org memang layak utk korang semua minta dia Guide masa Trek Day dan nasihat berguna

    eman_92

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by eman_92 on Wed Oct 14, 2009 5:25 pm

    azzo wrote:
    eman_92 wrote:
    azzo wrote:Ni semua pasal nak belajar sunny Basketball
    bile nak turun klawang lagi??? boleh bertapa atas moto nuntut ilmu dari datuk paduka Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

    ko aku bagi special treatment,sehari lepas habis exam spm,huah huah haua Laughing

    aku last day exam 16/12, paper abis pkol 12.15... agak2 dlm kol 2 aku nak gerak turun klawang..klau ade mase jom la trun same2 Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

    lumin

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by lumin on Wed Oct 14, 2009 6:03 pm

    azzo wrote:Ni semua pasal nak rendah kan centre of graviti(cg)

    Bila cg rendah,motor akan lebih stabil,dan jika terjatuh pun jarak badan kita ngan jalan adalah sejengkal(tak jauh,kurang sikit kecederaan

    kalau bawak stail kapal layar,badan tinggi motor rendah,peluang nak sagat footpeg,tongkat tinggi dan jatuh lagi jauh

    Bila kita meleper dan letakkan lutut kat jalan tu sebenarnya macam satu guide berapa banyak kita boleh lean lagi,sagat dan tutup lutut rendahkan lagi motor untuk masuk turn tu dengan lebih laju dan selamat.

    Dan jangan lupa bila kita tengah meleper sebenarnyer fork depan dan mono dah tak berapa main sangat,fork ngan mono cuba berguna semasa motor dalam keaadaan tegak(upright).Semasa keaadaan lean yang berguna adalah chassis flex dan juga tyre flex

    bila leper gryoscopic effect akan cuba melempar kita keluar(kalau corner kiri dia nak lempar kita kekanan,korner kanan dia nak lempar kiri,jadi bila kita lean body dan membantu graviti(sebab graviti akan cuba tarik kita kedalam) kita akan lebih stabil

    Panjang lebar,harap paham,tak paham lagi meh praktical ngan aku,hehehe,aku dapat ni pun dari buku buku yang dibaca,dan juga pemerhatian pada sifu sifu yang ada.

    kalau salah betulkan,kita semua nak belajar sunny Basketball

    trimas sifu... baru paham.. study


    _________________






    azzo

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by azzo on Thu Oct 15, 2009 10:22 am

    Lagi gambar dan komen??

    mira_buruk

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by mira_buruk on Thu Oct 15, 2009 11:37 am


    [b]- Sifu AZZO .... tak perlu disangkal.... ( byk memberi tunjuk ajar kepada den )



    Last edited by mira_buruk on Thu Oct 15, 2009 3:35 pm; edited 1 time in total

    Sponsored content

    Re: Masukkan gambar leper dan komen mengenainya disini

    Post by Sponsored content Today at 11:59 am


      Current date/time is Thu Dec 08, 2016 11:59 am