Kawasaki Kips Owners

FORUM FOR ALL GENERATION OF KAWASAKI KIPS


    Doa dan Adab Menungang..

    Share

    krijauan

    Doa dan Adab Menungang..

    Post by krijauan on Mon Apr 06, 2009 4:21 pm

    Asalamualaikum..

    nih aku nak kongsi beberapa doa & adab menaiki kenderaan..




    1-keluar je dari rumah baca ni..ni doa keluar rumah..


    2-pastuh naik motor..ingat naik mulakan dengan kaki kanan..rabbit




    3-lepas tu baca doa ini..





    Ertinya: maha suci Tuhan yang memudahkan kenderaan ini bagi kami, sedangkan kami tiba dengan mudah dengannya dan kepada Allah kami kembali.




    4-pastu baca ni..

    sori geng.. scanner rosak.. aku tangkap gambar je..haha
    papehal refer surah azzumar ayat 66 ok??juzuk 24 ok??



    5-pastu jalan.. dan mengucap..
    sambil jalan baca bismillah pastu baca..
    subahanallah
    3x alhamdulillah3x allahuakbar3x...



    6-pastu..TENGOK LANGIT DAN SENYUM(kalau sorang2)
    kalau konvoi..TENGOK KAWAN SEBELAH DAN SENYUM...(buat tau)




    ok..patu bawak lah motor tu..hhehe





    ps/=tentang ayat surah zumar tu..
    ustaz aku ajar..
    sesiapa pon yang baca doa ni..inshallah TAK AKAN MENGALAMI KEMALANGAN..
    selagi kita tak laju2 pastu pi langgaq bas..tu lain cite lah kan..
    KELEBIHAN NYA DOA NI..
    kalu kita dah baca pastu eksiden gak..
    nanti di akhirat kita sendiri boleh tuntut kat rasullulah..saw..
    besar ganjaran doa ni..
    ok cerita bebanyak pon tak guna kan kalu tak di amalkan..
    haha aku sendiri dah mengalaminya sendiri..ok?? yang penting ISTIQAMAH..
    BERTERUSAN AMALKAN..
    ..





    OK..benda ni senang je..cuba fikirkan benda kecik camni boleh mengelakkan kita daripada ditimpa musibah/kemalangan...



    berbaloi tak??



    nabi muhammad saw dah ajar banyak cara utk kita amalkan dalam kehidupan seharian nih..
    tinggal kita je yang nak atau tak nak kan??kan??



    kalu tak caya tanya dol kan dol?kan?



    kalu salah tolong tunjukkan..

    Azroy

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by Azroy on Mon Apr 06, 2009 4:48 pm

    Ustaz Iskandar... saya ada soalan.. YG ke 6, kenapa kena senyum kat langit, atau senyum kat kengkawan???

    dol

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by dol on Mon Apr 06, 2009 5:27 pm

    love pondokers...
    tq is..
    cheers cheers

    faiz_krr

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by faiz_krr on Mon Apr 06, 2009 6:09 pm

    Alhamdulillah...
    semoga kita sume di berkati ALLAH..

    krijauan

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by krijauan on Mon Apr 06, 2009 6:19 pm

    Azroy wrote:Ustaz Iskandar... saya ada soalan.. YG ke 6, kenapa kena senyum kat langit, atau senyum kat kengkawan???

    haha takyah ustaz le..
    ni ada hikmah di sebaliknya..
    ustaz aku cuma bgtau camtu je..
    kita tatau..yg tau hanya ALLAH swt..

    cdan

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by cdan on Mon Apr 06, 2009 8:28 pm

    Azroy wrote:Ustaz Iskandar... saya ada soalan.. YG ke 6, kenapa kena senyum kat langit, atau senyum kat kengkawan???

    nie pendapat 1 sen aku lah.... bile kite tgk langit dan kita senyum bermakna kita melihat keindahan dan hebatnya ciptaan Allah SWT... Kalau kita lihat kawan kita dan senyum mungkin membuatkan kita alert agar kita tidak kehilangan sahabat sbb ditimpa kemalangan atau pown sahabat kita tersebut yg akan kehilangan kita....

    pandapat 0.1 sen aku....

    kipas

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by kipas on Tue Apr 07, 2009 12:43 pm

    bro sume jgn main2...dier tu tahfiz beb...aku skolah agama pon sampai form three jer...dier skolah pondok beb...jgn main2...ok mulai dr hari ini kiter amalkan aper yg diajarkannyer...terima kasih ustaz...ilmu ni beb...ilmu yg bermanfaat utk kehidupan didunia dan diakhirat...mari kiter beramal...

    aJa

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by aJa on Tue Apr 07, 2009 6:50 pm

    kalu ade konvoi ke ape2 la..
    sblom stat konvoi tu..
    is jd imam bce doa nieh..
    amacam??
    bik punya???
    heheheheee..
    UZTAZ KRIJAUAN!!!!!!!!!!!
    heheheheheee..

    krijauan

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by krijauan on Tue Apr 07, 2009 6:55 pm

    aJa wrote:kalu ade konvoi ke ape2 la..
    sblom stat konvoi tu..
    is jd imam bce doa nieh..
    amacam??
    bik punya???
    heheheheee..
    UZTAZ KRIJAUAN!!!!!!!!!!!
    heheheheheee..

    haha..baca sama sama lah..

    aJa

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by aJa on Tue Apr 07, 2009 6:57 pm

    krijauan wrote:
    aJa wrote:kalu ade konvoi ke ape2 la..
    sblom stat konvoi tu..
    is jd imam bce doa nieh..
    amacam??
    bik punya???
    heheheheee..
    UZTAZ KRIJAUAN!!!!!!!!!!!
    heheheheheee..

    haha..baca sama sama lah..

    yela..
    tp ko kne lead doa tuh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    phm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Evil or Very Mad
    heheheheheheeheheheee..

    krijauan

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by krijauan on Tue Apr 07, 2009 7:00 pm

    aJa wrote:
    krijauan wrote:
    aJa wrote:kalu ade konvoi ke ape2 la..
    sblom stat konvoi tu..
    is jd imam bce doa nieh..
    amacam??
    bik punya???
    heheheheee..
    UZTAZ KRIJAUAN!!!!!!!!!!!
    heheheheheee..

    haha..baca sama sama lah..

    yela..
    tp ko kne lead doa tuh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    phm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Evil or Very Mad
    heheheheheheeheheheee..

    wokey.. drunken

    aJa

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by aJa on Tue Apr 07, 2009 7:01 pm

    krijauan wrote:
    aJa wrote:
    krijauan wrote:
    aJa wrote:kalu ade konvoi ke ape2 la..
    sblom stat konvoi tu..
    is jd imam bce doa nieh..
    amacam??
    bik punya???
    heheheheee..
    UZTAZ KRIJAUAN!!!!!!!!!!!
    heheheheheee..

    haha..baca sama sama lah..

    yela..
    tp ko kne lead doa tuh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    phm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Evil or Very Mad
    heheheheheheeheheheee..

    wokey.. drunken

    hehehehehee..
    moga2 sume rider sntiasa slamat d atas kips masing2..
    n pape knderaan pun lh..

    cdan

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by cdan on Tue Apr 07, 2009 7:08 pm

    aJa wrote:
    krijauan wrote:
    aJa wrote:
    krijauan wrote:
    aJa wrote:kalu ade konvoi ke ape2 la..
    sblom stat konvoi tu..
    is jd imam bce doa nieh..
    amacam??
    bik punya???
    heheheheee..
    UZTAZ KRIJAUAN!!!!!!!!!!!
    heheheheheee..

    haha..baca sama sama lah..

    yela..
    tp ko kne lead doa tuh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    phm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Evil or Very Mad
    heheheheheheeheheheee..

    wokey.. drunken

    hehehehehee..
    moga2 sume rider sntiasa slamat d atas kips masing2..
    n pape knderaan pun lh..

    amin....

    doctor kura-kura

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by doctor kura-kura on Tue Apr 07, 2009 11:16 pm

    cdan wrote:
    Azroy wrote:Ustaz Iskandar... saya ada soalan.. YG ke 6, kenapa kena senyum kat langit, atau senyum kat kengkawan???

    nie pendapat 1 sen aku lah.... bile kite tgk langit dan kita senyum bermakna kita melihat keindahan dan hebatnya ciptaan Allah SWT... Kalau kita lihat kawan kita dan senyum mungkin membuatkan kita alert agar kita tidak kehilangan sahabat sbb ditimpa kemalangan atau pown sahabat kita tersebut yg akan kehilangan kita....

    pandapat 0.1 sen aku....

    sebelum mula konvoi senyum kat kengkawan supaya motor jam kengkawan bleh tolong tolak da.. Wink

    LuNaCy

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by LuNaCy on Thu Oct 22, 2009 6:14 pm

    pndapt puluhan juta sy pule.. Surprised

    Adab para nabi, tgk langit fkirkan kebesaran ALLAH. sntiase fkrkan kehebatan ALLAH supaya kiter mensyukuri nikmatnye.. kiter kan hamba ciptaanNYA.

    Selain daripada tu, kan adab pandang langt ni, para nabi wat sblm tito (tapi umah kiter ader bumbung, just fikirkan jer) hehe

    *tapi jgn pndg lama2, just bile2 yg sesuai.. kang xcident pule. hehe

    alldisc

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by alldisc on Fri Oct 23, 2009 12:16 am

    tq is.

    lepas ni mudah2an tiada kippers jatuh kat kelawang atau keladap. tiada yg overshot, atau tank slap, atau jatuh kat tepik lait.

    is, nak tanya sesuatu ni...bagaimana amalan memandikan kenderaan terpakai dgn air yang dibacakan ayat Quran. ada org buat terutamanya bila baru membeli kenderaan terpakai....

    krijauan

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by krijauan on Fri Oct 23, 2009 9:53 am

    alldisc wrote:tq is.

    lepas ni mudah2an tiada kippers jatuh kat kelawang atau keladap. tiada yg overshot, atau tank slap, atau jatuh kat tepik lait.

    is, nak tanya sesuatu ni...bagaimana amalan memandikan kenderaan terpakai dgn air yang dibacakan ayat Quran. ada org buat terutamanya bila baru membeli kenderaan terpakai....

    salam..

    apa yang saya belaja tak ada apa apa pon kalu kita mandikan kenderaan tu guna air yg dibaca kan quran.. ..

    tapi nak buat boleh gak..
    dapat la pahala atau berkat bacaan tu kot..

    tapi kalu gear satu pi letak RPM kat angka 9+..
    alamat nya ciom buntut bas le hehehe..Laughing

    kalu tak buat pun tak pe..

    Azroy

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by Azroy on Fri Oct 23, 2009 12:50 pm

    Motor ZX aku masa mula2 beli aku mintak tlg sorang pakcik kat office aku mandikan. motor aku dimandikan dgn air yang dibacakan dengan surah yaasin, dengan cara merenjis air yaasin tadi sambil membaca ayatul kursi sebanyak 7 kali dengan cara mengelilingi motor mengikut pusingan kaabah.

    wan tuah

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by wan tuah on Thu Nov 12, 2009 6:20 pm

    sebelum memulakan perjalanan sy hanya mengamalkan membaca bismillah saje..

    kurt2812

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by kurt2812 on Sat Nov 14, 2009 11:16 pm

    wan tuah wrote:sebelum memulakan perjalanan sy hanya mengamalkan membaca bismillah saje..

    tu pon da kre bagus la..aku pon klo nak jln jauh je..klo x,tgk la..kdg2 igt,kdg2 x igt..klo time igt tu,jgn kan bismillah..ayat kursi,mengucap.mcm2 ayat aku blaja.skali mcm nak baca talkin pon ada..doa nak long distance je kt 5 minit..tp tu klo igt nak baca la..klo x teringat,start enjin jalan je.. tongue

    min_pulau

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by min_pulau on Mon May 10, 2010 2:46 am

    boleh di terima gak luncai..huhuuuhuhuu

    muaz melake

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by muaz melake on Mon May 17, 2010 12:27 am

    krijauan wrote:Asalamualaikum..

    nih aku nak kongsi beberapa doa & adab menaiki kenderaan..




    1-keluar je dari rumah baca ni..ni doa keluar rumah..


    2-pastuh naik motor..ingat naik mulakan dengan kaki kanan..rabbit




    3-lepas tu baca doa ini..





    Ertinya: maha suci Tuhan yang memudahkan kenderaan ini bagi kami, sedangkan kami tiba dengan mudah dengannya dan kepada Allah kami kembali.




    4-pastu baca ni..

    sori geng.. scanner rosak.. aku tangkap gambar je..haha
    papehal refer surah azzumar ayat 66 ok??juzuk 24 ok??



    5-pastu jalan.. dan mengucap..
    sambil jalan baca bismillah pastu baca..
    subahanallah
    3x alhamdulillah3x allahuakbar3x...



    6-pastu..TENGOK LANGIT DAN SENYUM(kalau sorang2)
    kalau konvoi..TENGOK KAWAN SEBELAH DAN SENYUM...(buat tau)




    ok..patu bawak lah motor tu..hhehe





    ps/=tentang ayat surah zumar tu..
    ustaz aku ajar..
    sesiapa pon yang baca doa ni..inshallah TAK AKAN MENGALAMI KEMALANGAN..
    selagi kita tak laju2 pastu pi langgaq bas..tu lain cite lah kan..
    KELEBIHAN NYA DOA NI..
    kalu kita dah baca pastu eksiden gak..
    nanti di akhirat kita sendiri boleh tuntut kat rasullulah..saw..
    besar ganjaran doa ni..
    ok cerita bebanyak pon tak guna kan kalu tak di amalkan..
    haha aku sendiri dah mengalaminya sendiri..ok?? yang penting ISTIQAMAH..
    BERTERUSAN AMALKAN..
    ..





    OK..benda ni senang je..cuba fikirkan benda kecik camni boleh mengelakkan kita daripada ditimpa musibah/kemalangan...



    berbaloi tak??



    nabi muhammad saw dah ajar banyak cara utk kita amalkan dalam kehidupan seharian nih..
    tinggal kita je yang nak atau tak nak kan??kan??



    kalu tak caya tanya dol kan dol?kan?



    kalu salah tolong tunjukkan..
    fuh,boleh jadi ahli panel syariah untuk forum ni..Barakallahu fik Ya krijauan

    mambang

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by mambang on Tue May 18, 2010 1:07 am

    Ustaz Krijauan......doa2 kan semoga ride jalajah nie berjalan lancar...amin
    p/s: aku bab2 doa ni selalu terbabas.....

    kurt2812

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by kurt2812 on Mon Jul 05, 2010 7:28 pm

    senang ko tampal stiker bismillah je kat meter..xkan terlupa pnyer sbb ko misty akan tgk meter..

    deen325

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by deen325 on Thu Jul 15, 2010 11:38 am

    Salam..
    samasa atas moto pun masih bole berzikir...

    tak pun.. sentiasa berselawat ...
    amin...

    Sponsored content

    Re: Doa dan Adab Menungang..

    Post by Sponsored content Today at 7:05 am


      Current date/time is Sat Dec 10, 2016 7:05 am